A figurák gyűjtéséről- figurák típusai, beszerzésük, egyéb tudnivalók


Kedves olvasó a saját példámon keresztül szeretnélek beavatni a figuragyűjtés mikéntjébe. Mint minden gyűjtő én is kicsiben kezdtem és arra a kevésre is nagyon büszke voltam. Nem kell szégyenkezni, ha nem tudod megvenni a legdrágább ultra szuper figurát, mert nem ez a gyűjtés lényege, sőt! Nálam minden a kedvenc karaktereim beszerzésével kezdődött és csak utána csúcsosodott ki egy nagyobb gyűjtői szenvedélyben.

A gyűjtői szenvedélyem még a Sailor Moon összerakhatós figurákkal (Trading Figure) kezdődött, és a kulcstartókkal. Annak idején nagyon büszke tulajdonosuk voltam, pláne hogy ilyen nem sokaknak volt a suliban. Ez még általános iskolás koromban volt, nem is tudtam még akkor milyen szuper cuccokat árulnak Japánban. Ez még csak a Sailor Moon lázamnak volt betudható, csak évekkel később kezdtem anime figurákat gyűjteni. Akkor még (90-es évek vége) hol volt az, hogy beszerezzem külföldről, vagy hazai eladótól?! Örülni lehetett minden apróságnak, ami eljutott hozzánk. Internetet sem igen láttam még akkor. Középiskolás koromban ismerkedtem meg jobban az animékkel és már hallomásból tudtam, hogy van ilyen rendezvény nálunk is, hogy Animecon, de el még nem jutottam rá. Mikor már jobban belejöttem a gyűjtögetésbe csak kisebb figurákat tudtam szerezni. Doremi kulcstartókat vettem, egyet-egyet kaptam ajándékba barátoktól, ismerősöktől. A Lurdy házban nyílt King comicban vettem először komolyabb figurát (azóta már bezárt), de az is még kis méretű Trading figura volt (Sesshomaru az Inuyashából). Még a Trilliant és a Holdfény Team-et nem ismertem pedig már léteztek, csak tőlem messze. Aztán jöttek az egyetemi évek Pesten, és egy kedves barátnőm megmutatta a fent említett két üzletet. Szerencsére közel volt akkor még a Holdfény a sulimhoz (ELTE-BTK) és sokszor be tudtam menni körülnézni, de csak ritkán találtam olyat, hogy „IGEN EZ KELL NEKEM”. Hát igen, ebből már biztos leszűrtétek, hogy nálam a szerelem első látásra dolog működik. Az már más kérdés, hogy csak második, harmadik látásra veszem meg szerelmem tárgyát, mert azért nem olcsó mulatság. Ilyen volt a Kiddy Grad páros Eclair és Lumiére, valamint Cagalli a Gundam Seedből. 

Aztán megismertem egy gyűjtőket összefogó nemzetközi oldalt a Myfigurecollection.net-et, alias Tsuki board-ot, ahonnan sok információt felszívtam. Akkor legszívesebben megszereztem volna a Sailor Moonból az öt főkarakter nagymértű (scale) megahousos kiadást, az úgynevezett Cutie Model Sailor Moon szettet. Csakhogy nekem túl drágák voltak még, és megjelenés után voltak tehát nagyon beszerezni sem lehetett őket. Mert ami már nem kapható boltokban, azt leginkább e-bay-ről lehet vagy ha magángyűjtő fölszámolja a gyűjteményét (pre-owned figukat árusító oldalakat akkor még nem ismertem, lásd lentebb), esetleg újrakiadásra lehetett néha számítani, de ez akkoriban nem volt olyan gyakori mint ma, pláne egy lefutott sorozatból. Ezzel szemben ma már a retro animékből kiadott figurák aranykorát éljük és én pont a nagy klasszikusok fanja vagyok a mai napig.

De lássuk csak pontosan mik ezek a figura meghatározások, amikkel dobálózók az egész cikkben: 
Haladjunk a kicsiktől a nagyokig, mert mindenki kicsiben kezdte. A gashapon sokszor kulcstartó, amit gömb alakú tartó véd és véletlenszerűen lehet kinyerni egy adagológépből. Kinder Meglepetés á la Japan. A trading szintén zsákbamacska, de már rendes összerakható, kb. 5-10 centis figura. A petit már egy fokkal komolyabb trading, ami nem hajlamos a szétesésre fenti társával ellentétben, sokszor csak a feje levehető egyébként egyben van. Chibi alakú figurák innen a pici (petit) elnevezés. Akció figurák, ezeken belül is kiemelten a figmák. A figma típust a Max factory cég találta ki, akiket aztán másoltak a többiek más elnevezés alatt, de a mai napig a Max factory által gyártott akció figurák képviselik a legjobb minőséget (részletek kidolgozása, festés). Az akció figurák, ahogy a nevükben is benne van mozgathatóak és cserélhetőek az alkatrészeik. Így különböző jeleneteket adhatunk elő több figura szerepeltetésével. Nendoroid. Gyakorlatilag ezek is akció figurák, de deformált chibi alakban. Kitalálója a Good Smile Company, akiket szintén lemásoltak más gyártók, de az eredeti még mindig utánozhatatlan. Aztán a nagyméretű (scale) PVC figurák, amiket nevezhetünk prepainted-nek is (ez a következő típus ismeretében nyer értelmet). Ezek statikus, nem mozgatható figurák, de olyan művészi pontossággal vannak kidolgozva, hogy nincs szükségük a változatosságra. Némelyikhez azért adnak egy-egy cserélhető póthajat, arcot vagy kart, de ez túl sokat nem változtat rajtuk. Általában méretarányosak, vagyis lehet tudni, hogy egyes karakterek hány centi magasak és arányosan kicsinyitik le őket. A legáltalánosabb méretarány az 1/8-as, ami kb. 20-22 cm (ha nagyobb a méretarány arányosan nagyobb a figura is 1/7-es kb. 23-24 cm az 1/6-os kb. 25 cm).
A resin már hobbiművészeknek készül, akik szeretik saját maguk összeállítani és kifesteni figurájukat. Érdemes tisztában lenni a prize figura és a művészi PVC közötti különbségekkel. Olcsón nagyméretű figurát csak prize minőségben fogsz kapni, ami hasonlít a tradinghez, abban hogy átlátszatlan dobozos és játék automatából nyerhető ki Japánban, ezért filléres és a minősége is erősen megkérdőjelezhető. Ilyen prize figurákat gyárt a Banpresto és a Sega. És nézzünk meg még pár gyártót, ha már így belekezdtem. Ezeket azért érdemes ismerni egy lelkes gyűjtőnek, mert a minőségi különbséget is képviselik és a hamisítványokat is könnyebb lefülelni ennek tudatában. A legszebb és legpontosabb munkát nagyméretű figurákkal az Alter, a Max Factory és a Good Smile Company végzi, ezért kimondottan ajánlani tudom az ő általuk gyártott figurákat, viszont ezzel arányos az áruk is. Ha kevésbé drága, de szép kidolgozású figurát szeretnétek akkor ajánlom még a MegaHouse-t és Kotobukiyát is. Ezeken a gyártókon kívül is vannak még, de ezekkel fogtok a legtöbbet találkozni.


Ismerőseim között többféle gyűjtő is van. Van, aki leginkább a Gashapon és Trading figurákat gyűjti helyszűke miatt. Másnak a nagy méretű, 1/7, 1/8-as figurák jönnek be, amik már szinte szobor szerűek, és részletesebben kidolgozottak, ezért többségében jobban is hasonlítanak a karakterekre, mint a kicsik. Vannak, akik inkább azokat a figurákat gyűjtik, amik a kedvenc animéjükből van. Megint másokat egy ismeretlen figura is el tud bűvölni, mert egyszerűen szép vagy érdekes. Én ezek keveréke vagyok. Leginkább a kedvenc anime/manga karaktereimet gyűjtöm kis és nagy méretben is. Van aki azt vallja, hogy az igényes gyűjtemény a kevesebb, de drágább figurákból áll, de én ezzel nem feltétlen értek egyet. Többek közt azért se, mert a kedvenc karaktereimről nem mindig készül nagy figura és nekem kell róluk, még akkor is ha nem a legigényesebben kidolgozottak. Másrészt abszolút megértem, mert az úgy szép és rendezett, ha van pár nagy. A sok apróság árából pedig, akkor már tényleg lehetne venni egy minőségi nagy figurát. Volt hogy elhatároztam, hogy én is így teszek, de nem mindig az tetszik, amit a nagy figura gyártók produkálnak. Így én mindig a szívem után megyek és tele vagyok apró néppel (petittel, tradinggel).

Sajnos a Vaterát és a Tesz-Veszt már az előtt ismertem, mielőtt a hivatalos helyeket és rá is fáztam. Mert az első két nagy méretű (scale) figurámat itt vettem hamisan (bootleg). Na persze a feltöltött képek az eredeti figuráról készültek, és a leírásban nem szerepelt utalás arra hogy nem az eredeti gyártótól származnának. Ugyanez áll az E-bay-re is, nagyon sok a csaló, én innen sose mernék rendelni, kivéve, ha utána jártam, hogy az adott figurából nincsen bootleg. Sajnos nem csak a internetes vásárlásnál kell odafigyelni, hogy mit veszünk, hanem már az itthoni boltokban is. Amiből rá lehet jönni, hogy nem az eredeti figurát birtokolod, ha megnézed a talpazatot, és csak annyi van az aljára írva, hogy „Made in china”. Az eredetire általában ráírják a gyártó nevét, esetleg a mangakáét, vagy az adott anime/manga címét, és persze egy copyright jelet. Ez a taktika nem mindig válik be, (főleg ha be van csomagolva az áru) ezért érdemes a festés minőségére is odafigyelni, és összevetni a neten fellelhető képekkel. A MyFigureCollection.net oldalon nagyon szép képek vannak, amik segítenek eldönteni a dilemmát, és azt is feltüntetik, ha a figurának van hamis verziója. Valamint van néhány gyártó, akik eredetiséget bizonyító hologramos címkével látják el a dobozokat. A MyFigureCollection.net egyben egy közösségi oldalnak is felfogható. Készíthetsz saját profilt magadnak, feltölthetsz saját készítésű fotókat a figuráidról, amiket a figurák adatlapja mellé lehet fűzni, amin szerepelnek a pontos megjelenési adatok már és persze megjegyzéseket lehet írni a képekhez, ismerkedni másokkal (van magyar fórum), és készíthetsz különböző listákat (kívánság listát, figyelőt, eladósat... stb.) és írhatsz ide is figurás beszámolókat, persze itt angolul érdemes írni, de ettől nem kell megijedni, mert nagyon egyszerű a kezelőfelület. A gyanús nem csak a festés minősége, de az ár is lehet. Ha nagy figura 10 ezer forint alatt van, attól még lehet eredeti, de az nagy valószínűséggel prize figura lesz vagyis nem egy minőségi, csak egy játékautomatákba szánt kihorgászos darab, amit külföldre simán átlátszatlan dobozban árulnak. Szóval a CSAK, ÉS KIZÁRÓLAG a „Made in China” felirattal ellátott talpazat nagy valószínűséggel hamisítvány. Előfordulnak olyan apró petit figurák, amiknek a talpazata szűkös helye miatt csak a copyright jel és a made in chine felirat szerepel, ezek attól még eredetiek.

Azóta, hogy elkezdtem az egyetemet és már conokra is járok nyitott még egy anime figurákkal is foglalkozó bolt, az AnimeLand, őket is bátran merem ajánlani. Egyetlen hátránya van csak a hazai boltoknak, drágább árakat fogtok ott találni mintha külföldről magatoknak rendelnétek, mert nekik már benne van az árba kalkulálva a külföldi posta, a 27%-os áfa és a haszon. Ellenben ha magatoknak rendeltek az lehet, hogy eleinte macerásabbnak fog tűnni, mert több dologra is oda kell figyelni közben. Lássuk, hogyan is működik a rendelés külföldről: 1. Fő a biztonság! Nem árt, ha az embernek van PayPal fiókja és hozzáfűzött bankkártyája. A regisztráció angol, de reg. után csak pár kattintás a fizetés a boltokban, ez egy biztonsági lépés, hogy ne kelljen sok oldalon megadnod a bankkártyád adatait, amivel hackerek visszaélhetnek később. 2. Vásárlásra fel! A figuráknak van egy útjuk míg elérnek hozzád: először bejelentik rendezvényen, hogy készül róla figu (ez történhet csak art kirakással vagy nyers, még festetlen figura kiállításával), aztán pár hónap múlva megmutatják a prototípust, ami már ki van festve és elméletben így fog kinézni a késztermék is, amit aztán kézhez kapsz megjelenés után. A megjelenés még ezután is pár hónap (gyártónként változó), mert le kell gyártani és fel kell mérni rá az érdeklődést is, vagyis még egy előrendelési szakasz van, ahol elkötelezed magad a figura megvételére. Azért írom, hogy elméletben így fog kinézni, mert vannak olyan gyártók, akik szeretnek szebb prototípust bemutatni, hogy minél többen megrendeljék, aztán legyártani már nem sikerül olyan szépen és minőségien (ez nem általános (még a felsorolt gyártóknál se), de ezekkel jobb vigyázni: Bandai, Union Creative). Kiemelek néhány online figura shopot (a továbbiakról érdeklődj a gyűjtőktől vagy tsukiboardon):
Amiami: új és használt figurákkal (pre-owned) is foglalkozik, pontgyűjtő rendszert működtetnek, egy-egy lemondás belefér, de módjával, mert kitiltanak, átadható a rendelés a cím átírásával. A használt figurákat három csoportba sorolják, ez alapján csökken az ár is: az "A" minőségűek bontatlan állapotúak, a "B" a bontott, de hibátlan, kicsit poros figuk, de kifogástalan állapotúak, a "C" a hibás vagy hiányos figura vagy doboz, ezek a legolcsóbbak és például, ha csak a doboz C-s akkor még bőven megéri, mert ilyenkor általában csak a plexi van benyomódva, nagyobb hibán pl. töréskor jobb vigyázni, hogy mi törött vagy ha hiányzik egy a karakterre jellemző kiegészítő. Néhány év alatt a figura a kiadási árának a felére is visszaeshet, de az ellenkezője is megtörténhet, annyira népszerű, hogy megsokszorozódik. Ezért át kell gondolni, hogy amit elő akarsz rendelni az mennyire kell. Meg fogod tudni később is rendelni? Akarsz várni éveket? Én például egy időbe kevésbé tehettem meg, hogy előrendeljek aztán most, hogy dolgozom innen szerzem be amit régebben szerettem volna.
BiginJapan: náluk nem törölhető a rendelésed, az első afférnál kitiltás, a rendelés átadható itt is. Csak előrendelésekkel foglalkoznak.
HobbyLink Japan-on törölhetsz előrendelést, de módjával, mert idővel van kitiltás. Nem csak figura rendelhető.
MyfigureCollection-on a gyűjtök maguk is árulják figuráikat. Van magyar fórum, ahova a hazai gyűjtök belinkelik az eladóvá vált figuráikat, illetve a figurák adatlapján külföldi eladókat is lehet találni, általában megbízhatóak
3. Megjelenés után küldenek a shopok, ahol rendeltél egy számlát, amit paypalon keresztül érdemes kifizetni, de egyszerűen megadhatód nekik a kártyád adatait is (több online shop használata esetén nem érdemes mindnek megadni, kockázatos ennyi helyen). 1-2 napon belül feladják a csomagot, aztán már a hazai vámon és postán múlik a gyorsaság. Jobb esetben egy hét alatt megkapod a csomagod, ha vámmentes. 
4. Vám. 22 euro összeg alatti áru nem vámköteles, fölötte már fizetni kell a 27% Áfát és 2500Ft eljárási költséget. Ez a 22 euro kb. 2700 yen, de úgy tűnik van egy tűréshatár, mert az a tapasztalat, hogy kb. 4500 yen alatt nem vámolják meg a csomagot. Vámeljárás indításakor kapsz postai úton egy levelet, amiben egy hivatalos iratot kell kitölteni, de ha mindennap figyeled a nyomkövetőt, amit a regisztrált csomagokhoz adnak akkor már hamarabb értesülhetsz róla és a Nav oldaláról letöltve hamarabb visszaküldheted a kitöltött nyomtatványt a vámnak, ezzel is időt nyerve magadnak. Az iratok feldolgozása is eltarthat egy hétig, aztán továbbítják a postára és a postásnak kell kifizetned a vám értékét, ha van.
Ez így elsőre lehet, hogy bonyolultnak hangzik, de nem az. Persze kishazánkban nem jellemző, hogy a fiataloknak lenne annyi pénzük, hogy vámolandó figurákra költsék. Nekem is születésnapomkor vagy ha nagyobb ösztöndíjat sikerült kapnom, vagy ha spóroltam volt rá lehetőségem, hogy vegyek valami nagyot, amíg tanultam. Mostmár, hogy dolgozom kicsit könnyebb helyzetben vagyok, de azért ilyenkor is mérlegelnie kell az embernek, hogy mire áldoz és mire nem.

A figuragyűjtés mellett és ellen is vannak érvek, és néha én is ingadozom a kettő között. Persze, ami már megvan és hozzám nőt, azt csak a holttestem keresztül... Kisgyerekkorom óta mindig gyűjtöttem valamit, ez egyébként nem egyedülálló a családunkban. Tehát szerencsére megértik itthon. Kisgyerekkorban telefonkártyát, radírt... Most pedig animékkel kapcsolatos cuccokat. Több helyről is be tudom szerezni a figurákat, ahogy azt fentebb is írtam, így ki tudom figyelni a jó alkalmakat is. Egy kb. 10 kötetes manga sorozat is kerül annyiba, mint egy nagyobb figura, csak ezt egybe kell kifizetni. Te döntöd el, hogy elaprózod vagy egy előrendelésre félre teszed a megtakarításod. Arról nem is beszélve, hogy milyen jó érzés nap mint nap „élőben” is látni a kedvenceidet. Régebben például tanulás közben pihenésképpen odamentem a vitrinhez nézelődni. Megnyugtat és már nem is annyira félelmetes az a vizsga, vagy manapság inkább ellazít munka után, mint egy jó film. Remélem nektek is van egy egy-két relax figutok és sok örömötök telik benne!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Figura bemutató - Iron Man Mark

Velvet (Yamato)

Rozen Maiden